1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Asylrätt och pyramidspel

Har en debattartikel på Dagens Samhälles debattsajt i dag. Går i princip ut på att det inte är ”generös flyktingpolitik” att Sverige låter folk få asyl. Asyl är en mänsklig rättighet, att säga att det är generöst är som att säga att det är generöst att vi ordnar skola åt alla barn. Och att säga att vi behöver ett tillfälligt stopp när det kommer många är som att säga att vi borde låta en del barn bli utan skola när det blir stora årskullar. Sedan går det bra att debattera hur insatserna ska se ut för dem som får asyl. Men då ska man inte stirra sig blind på kostnader, det kan vara värt att satsa på rätt insatser, ska man spara ska man spara på rätt saker.

Sedan måste jag väl gnälla lite på Cervenka igen, även om jag är rädd att det blir en vana. I dag delar diverse vänner hans krönika där han kallar världsekonomin för ett pyramidspel, baserat på en rapport från BCG (som jag för all del inte har läst). Det är fel, och sätter fingret på hur han flera gånger har missuppfattat (medvetet?) hur bankerna ”skapar” pengar.

Om jag sätter in 100 000 kronor på banken, banken lånar ut dem till dig, du renoverar lägenheten, byggfirman sätter in pengarna på banken, banken lånar ut dem till din kompis som köper en bil, bilsäljaren sätter in pengarna på banken, banken lånar ut pengarna till etc… så tycker jag, byggfirman och bilsäljaren att vi äger 100 000 kr var, plötsligt har de 100 000 kronorna blivit 300 000. Mystiskt? Nej, samtidigt har ju du och din kompis sammanlagt 200 000 kronor i skulder. Summan av tillgångar och skulder blir fortfarande 100 000 kr.

I ett pyramidspel ljuger den som sköter spelet och påstår att det finns eller kommer att finnas en massa pengar som inte motsvarar någon skuld någon annanstans. Fuskaren tar in en massa investeringar, hävdar att tillgångarna växer jättefint och köper champagne hela dagarna. Om någon enstaka vill ta ut sina pengar så går allt bra, man tar av de andras insatta pengar. Den dagen många vill ha sina pengar kollapsar det.

Skillnaden är som natt och dag och Cervenka matar sin publik med dumheter. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd med dagens höga belåning. Ibland måste skulder skrivas ner eller skrivas av, t.ex. vid konkurs. Då är inte längre tillgångar och skulder lika stora. Bankerna måste enligt lag ha vissa marginaler för att tåla det, men vid en stor konjunkturnedgång kan det bli rejäla problem. Så den höga belåningen leder till en risk  att pengarna inte finns när du vill ta ut dem från banken. Vi kanske borde minska den risken. Ett pyramidspel kommer garanterat kollapsa, och ska över huvud taget inte tillåtas.

07 januari 2013 - Posted by | Allmänpolitik

3 kommentarer »

  1. Vi har 100.000 tals arbetslösa. Vi har en skriande bostadsbrist på HR. Att då ta en paus från invandringen och se till att de som redan finns här skall få en fair chans till arbete och bostad är logiskt. Nu kanske inte denna paus skall gälla all invandring men det borde diskuteras. Av logiska och logistiska skäl.

    Kommentar av Robert P. | 08 januari 2013 | Svara

  2. Hej Andreas! Intressant det här med pyramidspel. Som du vet är jag ju knappast ekonom men som jag fått det förklarat för mig (förvisso av vänsterfolk) är din beskrivning inte rätt. Om du sätter in 100 000 på banken så får väl banken i sin tur låna ut mycket mer än så? Säg att dina 100 000 används som säkerhet för ett lån på en miljon till mig för renovering av mitt hus. Om sedan entreprenören som jag betalar sätter in den miljonen på sin bank kan de i sin tur låna ut tio miljoner till någon annan. Fortfarande är dina 100 000 den enda säkerhet som finns. Är det inte detta man menar med pyramidspel? Jaja, jag kommer aldrig fatta modern ekonomi men jag tröstar mig med att det gör nog ingen annan heller…

    Kommentar av Mats E | 08 januari 2013 | Svara

  3. Mats E: Nej, det du beskriver är just den vanföreställning om att banker skapar pengar som Cervenka med flera sprider. Om någon annan än Riksbanken skapar pengar – elektroniska eller tryckta – så åker de i finkan. Förmeringen av pengar går till som jag beskrev ovan, det är samma pengar som går från person till person, ofta via banker. Då verkar det som mer pengar, men de motsvaras av lika mycket lån i andra änden.

    Det är nog rätt många som begriper modern ekonomi. Ingen kan förstås varje detalj, men grunderna är inte alls hopplösa. Jag rekommenderar ”Nationalekonomi för nyfikna” av Gunnar Örn, finns på Pocketshop. Om fler förstår stärks demokratin!

    Kommentar av Andreas Bergström | 08 januari 2013 | Svara


Kommentera

