1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Hallelujastämning hos snällhögern

Jag har nyss kommit hem från nätverket Migros release av boken “Migrationens kraft” av Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt. Boken verkar intressant, presentationen var i alla fall som en blandning av “Exceptional People” och “Immigrants – Your Country Needs Them”. De båda författarna är mycket entusiasmerande och publiken bestod väl i stor utsträckning av migrationsvänner, det var hallelujastämning ett tag. Fredrik Segerfeldt tillät sig kanske ett förenklat resonemang om diskriminering på arbetsmarknaden, som Isobel Hadley-Kamptz klagade på Twitter, men jag ser ändå fram emot att läsa boken. Jag tipsar Fredrik och andra om att läsa FORES-studien “Reglering eller diskriminering”, och kanske Andreas Johansson Heinös “Gillar vi olika?” för en intressant analys av på vilket sätt vi svenskar är och inte är öppna och toleranta.

På samma tema var det en bra artikel av min förre chef Jasenko Selimovic med flera på Aftonbladet debatt idag. Det var kanske ingen slump att artikeln kom samtidigt som det höjs allt fler röster för att Sverige måste ändra invandringspolitik när många väntas komma nästa år, främst anhöriga från Somalia och flyktingar från Syrien. Det är en artikel helt i FORES anda, som visar på goda exempel. Det fanns ju en stor oro när bosnierna kom för 20 år sedan, det var mitt i en lågkonjunktur och många på en gång. Men det gick rätt bra, får man säga i efterhand. Just exemplet med bosnierna i Småland finns ju också med i vår “Lyckad invandring”, förmodligen vår mest spridda bok.

På ett helt annat tema vill jag också tipsa alla klimatengagerade att läsa FORES bloggande miljöprogramschef Daniel Engström Stenson som följer klimatförhandlingarna i Doha på plats. Nu är förhandlingarna på väg in i slutskedet, och ska man gissa något så verkar det väl bli små steg framåt, som väntat.

I dag blev det också offentligt det som jag har vetat i två veckor, Martin Ådahl börjar jobba som chefsekonom för Centerpartiet. FORES styrelse har beslutat att jag går in som tillförordnad vd. Det har blivit många gratulation till både honom och mig på Facebook, sociala medier när de är som trevligast. Bloggandet har, tro det eller ej, inte med det att göra utan var något jag hade beslutat mig för att återuppta precis innan jag fick veta. Snarare har arbetet med överlämningen fördröjt min omstart.

I morgon blir det Bryssel för styrelsemöte med det europeiska liberala tankesmedjenätverket ELF, och så passar jag på att ha lite möten med människor som jag hoppas kan vara intresserade av vad FORES har att bidra med när det gäller europeisk politik. Fram och tillbaka över dagen, så jag vågar nog lova att det inte blir något bloggat.

06 december 2012 - Posted by | Allmänpolitik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

