1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Fri invandring och Avatar

Tappade ett tag lusten att blogga. Kommer att skriva om mer fritt valda ämnen i fortsättningen i stället för att hålla mig till vissa huvudteman. Annars blir det för trist (för mig). Ta det eller lämna det, som de säger i Amerika.

Per Wirtén skriver på Dagens Arena fem punkter om kosmopolitik, och inleder med att hylla alliansens reform för arbetskraftsinvandring. Trevligt med någon med en så tydlig position på höger-vänsterskalan som ändå kan göra något annat än att demonisera. Jag håller med om en del av det han skriver, annat inte. Kan vi inte hålla det här samtalsklimatet det här året? Trots att det är valår? Jaså, inte. Jag ska försöka i alla fall.

Som jag skrev, det här ska bli roligare för mig än för dig. Utan någon koppling till ovanstående berättar jag nu att jag såg Avatar i 3D på stans största bioduk häromdagen. Det var roligt. En del jag känner har ondgjort sig över filmen för att den är politiskt korkad. Det stämmer, och till det kan man lägga att manuset är klichéfyllt, personporträtten platta och skådespeleriet mediokert. Men om man ska hålla varje film mot alla måttstockar på en gång skulle inte mycket hålla. Det finns väl knappast en Hollywoodfilm som jag tycker håller politiskt. De sprider vidriga sexistiska och våldsförhärligande budskap etc. Men man måste ha kul också i livet.

Lagom krystat knyter jag ihop trådarna: Om vi nu ändå ska hacka på det unkna politiska budskapet i Avatar så kan man nog konstatera att det finns en intressant motsättning mellan just det kosmopolitiska och det mångkulturella perspektivet. Båda känns i någon mening politiskt korrekta (till skillnad från det nationalistiska perspektivet där den egna kulturen hyllas). Men i Avatar, där amrisarna är onda imperialister och infödingarna är fina och lever i harmoni med naturen, ryms knappast fri invandring.

Vilket leder oss vidare till hur vi ska attackera Miljöpartiet detta valår. Det de säger låter kanske fint, men det är inte förenligt med riktigt bra saker. Som ett fungerande samhälle. Partiets bulldog, Carl B Hamilton, skriver bra om det idag. Vi kommer hitta 200 vinklar till på det temat innan det är dags att rösta. Även om jag ska försöka hitta ett lite mer öppet och generöst tonfall än Carls.

08 januari 2010 - Posted by | Integration

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

