1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Världens viktigaste händelse?

Vad är den viktigaste händelsen i världshistorien? Kanske när en av våra förfäder fick för sig att testa att hoppa ner från träden och springa runt på savannen i stället? Kanske när någon gjorde upp eld första gången? Välj vad ni vill, men på tio-i-topp vill jag i alla fall ha med murens fall för 20 år sedan.

Ett halvår efter murens fall var jag på klassresa i Berlin. Vi bodde i öst, och det var så tragiskt alltihop. Murens fall bar med sig så många löften, som förstås inte kunde infrias omedelbart. Många  verkar misströsta och tro på ”clash between civilizations” eller andra dumheter. Men jag tror fortfarande att murens fall var den avgörande punkten på väg mot världshistoriens slut, som Fukuyama skrev om. Demokratin hade slutligen visat sig överlägsen alternativen. Inom min livstid kommer demokrati bli det dominerande systemet i världen. Kalla mig gärna naiv – jag gillar att säga ”vad var det jag sa”.

Läs gärna SvD, Per Altenberg, Per Pettersson, Mark Klamberg, Adam Cwejman, Annika Beijbom, Sebastian Hallén, Amanda Brihed.

09 november 2009 - Posted by | Allmänpolitik

1 kommentar »

  1. […] vad Andreas Bergström och Amanda Brihed skriver på samma […]

    Pingback av Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Betydelsen av 1989 | 10 november 2009 | Svara


Kommentera

