1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Kurragömma

Såg rubriken ”Så här ska de stoppa avlyssning av polis och försvar” och tänkte för en sekund att det var några kreativa människor som tänkte ge enkla verktyg för folket för att slippa bli avlyssnade med FRA etc. Det var förstås precis tvärtom.

Men någon borde ge verktygen till folket – varför inte staten? För att skydda sig från sig själv? Det finns krypteringsprogram som vem som helst kan använda och som varken FRA eller någon annan kan knäcka. Jag provade det redan för 15 år sedan. Nu skulle jag känna mig otroligt nördig om jag skulle börja be alla mina vänner att kryptera sina mejl. Men det är det som krävs om vi ska ha något privatliv i framtiden – och om vi ska vara säkra på att ha en fungerande demokrati i framtiden.

Om staten krävde att all korrespondens till och från den ofantliga offentliga sektorn skulle vara krypterad skulle det öppna människors ögon och sätta en standard. Staten kunde också hjälpa till med nyckelbekräftelser och sådana praktiska grejer. Och ordna upplysningskampanjer.

På det sättet skulle vi kunna binda oss vid masten, vi skulle inte kunna införa ett övervakningssamhälle ens om vi ville. Det finns detaljer att bena ut (hur ska det funka smidigt när man ska komma åt sin mejl från olika datorer och inte har sin krypteringsnyckel på sig etc). Men nu bjuder jag på idén, och så hoppas jag att någon eller några tar den och gör den bättre. Ni behöver inte uppge källan, bara det blir bra. Och gör ingen annan något får jag väl fundera ett varv till.

24 september 2009 - Posted by | Sidospår

1 kommentar »

  1. […] Bloggar som gärna får sprida budskapet vidare: Anderas Bergström. […]

    Pingback av Per Altenberg – Ett Liberalare Sverige » Blog Archive » Liberala klubben ikväll om integritet | 24 september 2009 | Svara


Kommentera

