1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Ett sista varv om vinst i skolan

Min insändare i Mitt i Södermalm om vinst i skolan besvarades av en socialdemokrat. Inte så begripligt kanske, men ändå värt att besvaras i sin tur. Så nu är jag i tidningen igen! Mitt i finns som pdf på nätet men man kan inte länka till de enskilda artiklarna, så jag klistrar in den här. Får jag svar på tal så får det nog ändå vara nog här, det blir bara fånigt att dra runt samma argument ett varv till.

Även kommunala skolor slösar bort skattepengar

Replik på insändaren ”Vinst driver privata skolor” den 1 september:

Victor Montero (S) försvarar partikamraten Carin Jämtin och menar att det är fel om skolor startas med vinst som drivkraft. Jag vet faktiskt inte om de som startat friskolor har haft vinst eller pedagogisk verksamhet som drivkraft. Det vet inte Montero eller Jämtin heller. Det kan för övrigt vara två drivkrafter samtidigt.

Poängen med mitt tidigare inlägg var att vi inte ska moralisera eller spekulera, utan se till att det blir bra resultat. Och där visar forskningen att konkurrensen från friskolorna ger bättre skolor för alla. Den lilla andelen av skolpengen som tas ut som vinst är därför ett lågt pris att betala för den vitamininjektion som friskolorna har inneburit för Stockholm.

Visst finns det exempel på friskolor som genomför orimliga besparingar. Men det finns lika många kommunala skolor som slösar bort skattebetalarnas pengar på usel verksamhet. Utvärderingar visar inte att kommunalt skulle vara bättre, snarare tvärtom. Inte så konstigt, möjligheten till vinst leder till en ständig drift att höja kvaliteten i friskolorna, så att det kommer fler elever.

24 september 2009 - Posted by | Allmänpolitik

1 kommentar »

  1. […] Lotta Edholm, Madeleine Sjöstedt, Seved Monke, Martin Ängeby, Anna Starbrink, Mark Klamberg, Andreas Bergström, Fredrik Malm, Gulan Avci, Mattias Sundin, Rasmus Jonlund, Hanna Lager, Att dricka liberalt, […]

    Pingback av Per Altenberg – Ett Liberalare Sverige » Blog Archive » Fem punkter för ett liberalare Sverige | 28 september 2009 | Svara


Kommentera

