1000 chanser

Du ska ha tusen chanser att utforska och förverkliga dina drömmar

Mer om vinst i välfärden

Idag fick jag in en insändare om vinst i välfärden i Mitt i Södermalm (länken går till tidningen i något pdf-liknande format, jag klipper in artikeln nedan). Roligt, den når väl sisådär 100 000 människor (även om jag inte vet hur många som läser insändarsidan). I mitt tidigare blogginlägg fanns en del om nationalekonomisk teori kring det hela, men det hade nog blivit lite överkurs i en kort insändare.

Roligt nog tog en kollega som också bloggar upp tråden från mitt förra blogginlägg, om att sossarna har velat driva lite allt möjligt utan vinst, t.ex. apotek (så blev det ju) och läkemedelsindustrin (så blev det inte). Han hittade en spännande artikel om det som han länkade till. Utan att notera att artikeln var skriven av mig, för en massa år sedan. Rundgång på internet, mycket charmigt.

Artikeln i Mitt i:

Bra skolor får gärna gå med vinst

Sofia, Distra, Europaskolan, Fria Maria, Katarina södra och norra – det finns massor av skolor att välja mellan för oss som har barn på Södermalm. Det är jag väldigt glad för. Barn har olika behov, och vi föräldrar har olika idéer om hur vi tycker att skolan ska fungera.

En del av skolorna drivs som aktiebolag och ägarna kan ta ut vinst. Bra! Vinsten tar förstås bort en del resurser från verksamheten. Men om det inte gick att ta ut vinst skulle flera av skolorna aldrig ha startats. Och tack vare vinsten växer en del skolor till kedjor, där ett arbetssätt som fungerat bra sprids till flera platser i staden och landet. Precis som produktion av mat, kläder och annat livsnödvändigt fungerar.

Utan aktiebolag och vinst hade Sverige varit ett u-land. Så när Carin Jämtin, Socialdemokraternas ledare i Stockholm, nu vill förbjuda att skattepengar går till vinst blir det obegripligt. Varifrån ska vi få läkemedel till vården, bilar till polisen och tåg till tunnelbanan?

Självklart ska vi se upp om någon försöker lura till sig skattepengar genom att hålla låg kvalitet. Därför kontrollerar SL sina tåg, och alliansregeringen inför en stark skolinspektion.

En bra, skattefinansierad skola ger alla chansen att ta makten över sitt eget liv, oavsett bakgrund. Om friskolorna på Söder bidrar till det genom att drivas med hög kvalitet och effektivitet får mina skattepengar gärna hamna i ägarnas fickor.

18 augusti 2009 - Posted by | Skola

1 kommentar »

  1. […] sista varv om vinst i skolan Min insändare i Mitt i Södermalm om vinst i skolan besvarades av en socialdemokrat. Inte så begripligt kanske, […]

    Pingback av Ett sista varv om vinst i skolan « 1000 chanser | 24 september 2009 | Svara


Kommentera

